Inzicht krijgen in de verschillende communicatieprofielen van de teamleden a.d.h.v. de Team Navigator®. Met deze methodiek kan snel en diepgaand inzicht verkregen worden in de
potenties van het team.
De Team Navigator® is een innovatief instrument, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten over interactie tussen personen. Het maakt zichtbaar en herkenbaar hoe de interactie in teams op onbewust niveau verloopt. Ook geeft dit instrument, op een diepgaander niveau dan bestaande methodieken, grip op het teamproces en op de manier waarop resultaten kunnen worden behaald. Team navigator – INSA Foundation.
Kan het team wel open zijn naar elkaar maar is de manier waarop aan verbetering toe? Dan gaan jullie leren om effectiever om te gaan met kritiek, feedback en grenzen aangeven. Je leert hoe je slimmer informatie kunt brengen en informatie kunt ophalen.
Is het vertrouwen laag, dan gaan de kosten omhoog. Weinig of geen vertrouwen kost letterlijk geld. En het kost ook energie en werkplezier. Jullie leren wat vertrouwen inhoudt naar jezelf, in relaties en in de organisatie. Hoe je daar zelf invloed op uit kunt oefenen. Iedereen maakt een actieplan waarmee je direct mee aan de slag kunt. (bron Speed of trust, Covey)
Een team en jijzelf zijn altijd onderdeel van iets groters. De interne en de externe keten. Wanneer “eilandjes” gedrag en veel “IK en JIJ” of “WIJ en JULLIE” zichtbaar zijn is dat vaak een signaal dat er onvoldoende aandacht en energie gaat naar het grote geheel.
Jullie leren waar en hoe jullie onderdeel zijn van iets groters. Wat dat vraagt van het team onderling en wat het vraagt in de overdrachten naar collega’s en klanten. Jullie krijgen een beter omgevingsbewustzijn.
Ontwikkeling in een team houdt het team nuttig in een steeds veranderende context. Dat vraagt om met een groeimindset te kijken naar jullie processen, naar zaken die niet goed zijn gegaan, naar leren en naar het gebruiken van groeitaal. Dat gaan jullie leren.
Veranderingen brengen “gedoe” met zich mee. Er komt altijd een (onbewuste) terugtrekbeweging die zich toont in gedrag van individuen. Ook als de verandering positief is, goed voorbereid is en gedragen wordt. Deze terugtrekbeweging zegt niet zo veel over de veranderbereidheid van de mensen of over de capaciteiten van leiders en managers. Dit heeft te maken met verlies én met de routinematige manier waarop organisaties functioneren (zoals jullie het gewend zijn). Deze routinematige manier van functioneren is de meest efficiënte en makkelijkste manier om dingen voor elkaar te krijgen. Het is dus logisch dat tenzij het anders moet, tenzij het echt niet anders kan, dat de organisatie blijft doen wat ie altijd al deed.
Ik leer jullie de fasen waar iedereen in een verandering doorheen gaat. Wat is normaal en logisch? Wat kunnen jullie verwachten en wat kunnen jullie voorspellen? En hoe kunnen jullie daarmee omgaan zodat de verandering succesvol is? Veranderspierballen kweken.
Er gebeurt van alles in ons gezicht. Allerlei onbewuste microbewegingen, zoals het omhoog gaan van de wenkbrauwen of het knijpen van de onderste oogleden. Wij hebben allemaal een herhalend patroon van microbewegingen in ons gezicht. Deze bewegingen geven informatie over gedrag en behoeften in de communicatie. Door goed te kijken kan je veel meer in het gezicht zien dan je denkt. Jullie leren wat de invloed hiervan is op de interactie en samenwerking. Het doel is effectiever gaan communiceren door sneller een brug naar elkaar te leren slaan.